söndag, februari 04, 2007

Några reflektioner...

Det var en händelserik dag igår... Igår svor jag domareden i tingsrätten! Det känns ganska stort och vuxet.

(Jag har alltså blivit nämndeman (lekmannadomare). På tisdag har jag min första rättegång. Det känns riktigt roligt (hmmm, är det politiskt korrekt att tycka rättegångar är roliga?)! Det är dessutom ett ganska stort mål, ett brottsmål, med 4 målsägare och 5 vittnen. Inget litet struntmål som trafikförseelse el. likn... Hela dagen är uppbokad för det här målet. )

Tillbaka till gårdagen... Köpte en bil på fredagkvällen som jag givetvis tog till stan. Parkerade, drog bensinkortet i automaten, lade lappen väl synlig, låste och sprang till mötet. Sen i vanlig ordning! Hela dagen var väldig intressant. Vi fick information från lagmannen, en tingsnotarie (som borde läsa boken Talaren, talet, lyssnaren by the way...) och från en rådman. Mycket att ta in och tänka på. Efter lunch fick vi visning i rådhuset där tingsrätten är och svor domared i en av rättssalarna. Det var soligt och fint hela dagen! Efter allt var klart skulle jag hem, går till bilen och vad har hänt? En P-bot! Hade lite svårt att hålla mig för skratt faktiskt. I min stress har jag inte uppmärksammat att man bara fick stå där i två timmar... Jaha, det är ju bara att betala och se glad ut! Pinsamt!

För första gången på flera månader hade jag en barnfri/feberfri helg. Kompisarna har tjatat på mig att komma ut. Vi brukar ses på ett skönt ställe som heter Vimmel. Det är en lounge där de spelar lite skön house, inget inträde, ingen garderob... Ingen särskild åldersgräns, mer än 18 givetvis.... De har haft öppet i ungefär 1½ år. I början var det mest folk som gick dit och tog en drink efter bion eller en öl innan man gick vidare till nån klubb. de stängde vid 12 - 1 nånting, typ när det var folktomt. Sköna soffor, inte så hysteriskt hög musik, avslappnat. Det blev snabbt ett stamställe för mig och mina vänner. I somras blev det lite högre tryck. Fler hittade dit och det blev lite hippt helt plötsligt. Jag var ute rätt mycket fram till oktober ungefär ( då Linus blev sjuk och jag krockade m bilen) Alltid på Vimmel, delar av kvällen eller hela.

Igår gick jag dit igen. Fick en chock! Knökfullt! Tjejer i empirskurna klänningar och tandställning... Killar i rosa skjortor (var inte det ute?) tjocka bågar på glasögonen och tandställning... Hjälp vad jag kände mig gammal! Små tjejer som desperat klängde på nån ointresserad kille i baren som inte alls ville köpa nån drink till nån annan än sig själv. Revirhävdande testosteronstinna småkillar som tror att de vet livets mysterier och äger världen. My GOD! Jag stod i ett hörn med mina närmaste och bara stirrade häpet och fascinerat. Dansade lite när Grönis spelade mina favoritlåtar... Så fort jag stod still kom nån småtjej, som hade uppmärksammat att jag känner både DJ och ägarna och därför såg nyttan m att vara "vän" med mig, och skulle dra upp mig igen... Tröttsamt! Tillslut blev jag nästan otrevlig... Eller snarare överlägsen och nedlåtande... Du vet! " snälla lilla gumman, mamma är lite trött och behöver vila fötterna...." "ja, jättegulligt hörrö, när jag var i din ålder orkade jag oxå dansa hela natten..." Jag hatar mig själv när jag blir sån men man orkar inte hur många fulla ungdomar som helst när man själv är nykter. Åkte hem kvart i två. MInns inte när det hände sist... Jag brukar aldrig banga på en efterfest! Det kanske är så att man börjar bli gammal, eller så har jag inte hämtat mig från dunderförkylningen förra veckan. Väljer att tro på det senare tillsvidare...

Nu ska jag gå i säng... Sluta gnälla och sova ist

Kram alla!

Inga kommentarer: