torsdag, november 13, 2008

Stackars lilla moderattant som har så liten värld!

Förra veckan skrevs det en del i tidningarna om en motion som ett gäng moderater hade fört fram... Den handlade om att barn som går på dagis ( nä, Petra, de har inte lärt sig att det heter förskola!) inte ska vistas där mer än 40 h/v. Och att alla barn ska ha rätt till 5 veckors sammanhängande semester varje sommar. Visst låter det fint? Jag skulle också velat slippa lämna min son på förskolan i 43 h/v när han gick där, det hade ju varit jätteskönt. Inte för att barn mår dåligt på "dagis", de trivs i de allra flesta fall alldeles utmärkt, utan för att det hade inneburit att jag hade träffat honom mer. Dessvärre har jag jobbat för att få mat på bordet och kläder på ungen, så jag har inte kunnat unna mig den lyxen att gå ner så mycket i tid, så jag kunnat hämta mitt barn tidigare! Jag har nämligen 2 timmars pendling varje dag som äter upp en massa tid. Jag har inget val eftersom jag var tvungen att ta det jobb som erbjöds annars blev jag av med A-kassan. Ok... jag trivs fantastiskt bra på mitt jobb och jag skulle inte vilja jobba 10-19 i butik igen, men det är ingen dans på rosor nu heller.

Den här moderattanten som jag tycker så synd om borde byta liv med en ensamstående, låginkomstagare med barn i förskoleålder... Några veckor skulle nog räcka! När man har så lite perspektiv på livet att man vräker ur sig argument som: "det handlar om att prioritera sin tid" eller "det är upp till varje familj att lösa problemet" eller "de får väl be farmor/mormor om hjälp"... Då blir man lite rädd, men sen tycker jag faktiskt synd om henne. I hennes värld har alla ett eget val när det gäller sin arbetstid.

Realitycheck 1: Det finns de som har två jobb för att ha råd med mat och hyra! I Sverige, på 2000-talet!!! Så låga är de lägsta lönerna så man inte klarar sig om man har barn och är ensamstående.

Realitycheck 2: Föräldrarna jobbar ju 40 h/v! De som jobbar mindre hämtar sina barn tidigare... Ingen som jag känner till är iaf lika snabb som Stålmannen så de hinner hämta på förskolan på två min efter man slutat jobba!

Realitycheck 3: Alla har inte en farmor eller mormor ( varför nämndes inte farfar eller morfar? en liten reflektion bara. Sund syn på jämställdheten, NOT!) som kan ställa upp! De kanske själva jobbar, det finns ingen regel som säger att man måste vara pensionär för att va farmor/mormor än iaf! Eller som i mitt fall, min son har ingen mormor längre eftersom hon har gått bort.

Om man ska göra lagändringar så vill det ju till att det är något som är genomtänkt och framförallt genomförbart! Tänker hon på riktigt göra hårt arbetande mammor och pappor till brottslingar i lagens mening bara för att de jobbar i ett LO-yrke? För det är nämligen där de allra flesta låginkomsttagarna finns. De som sliter för att få vardagsekonomin att gå ihop. De som inte ens vågar drömma om en resa till New York på höstkanten utan måste prioritera mellan mat på bordet eller Hockeyträning för grabben... Jag önskar att de rika i landet kunde byta liv med nån som får kämpa för att få livet att gå ihop, bara för ett år. Då kanske de inser att det finns en rejäl klassklyfta och att alla som är fattiga inte är lata, att man inte alltid har en hel drös med familj runt sig som säkerhetsnät och att man inte ska vara så snabb med att döma hunden efter håren! Om man fick större inflytande på sin arbetsplats och det fanns en större förståelse för familjesituationer hos arbetsgivarna så kanske det hade gjort saken lite enklare för alla tappra föräldrar som tvingas lämna sina barn på förskolan mer än 40 h/v. Om man inte hade 40 h som normal heltidsnorm, så skulle man inte behöva lagstifta om sådana saker, det skulle lösa sig ändå! Jag tror nämligen inte, till skillnad från de som skrev motionen, att föräldrarna har barnen där länge för att det är kul eller för att man inte orkar hämta innan man handlar. Jag tror nämligen att de flesta tänker som jag! Jag skyndar mig till fritids varje dag för att jag längtar efter mitt barn och för att jag gärna träffar honom några timmar innan han ska sova. Jag vet att de flesta har lika dåligt samvete som jag för att de träffar sina barn för lite när de är små...


Det var det jag hade på hjärtat idag!

Over and out...

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltid lika roligt att läsa dina inlägg!!!